Wednesday, October 29, 2008

Masjid Sultan Abu Bakar



















Masjid Sultan Abu Bakar terletak di Jalan Skudai, Johor Bahru merupakan masjid negeri. Ia dibina di antara 1892 hingga 1900. Ketika itu Johor di bawah pemerintahan Sultan Abu Bakar. Senibina masjid berdasarkan ciri-ciri keindahan Moorish dengan beberapa aspek pembinaan berpengaruh Melayu.

Almarhum Paduka Sri Sultan Sir Abu Bakar ibn Almarhum Dato Temenggong Sri Maharaja Ibrahim (3 Feb 1833-4 Jun 1895) adalah sultan pertama bagi Johor moden. Baginda juga dikenali sebagai 'Bapa Pemodenan Johor'. Mula memerintah pada 1862, baginda dianugerahkan gelaran Maharaja pada 1868 dan Sultan pada 1886.

Sultan Abu Bakar diputerakan pada 3 Feb 1833 di Teluk Belanga, Singapura. Baginda adalah keturunan Temenggong Daeng Ibrahim dan Sultan Abdul Jalil Shah IV, berbangsa Bugis. Sejak kecil, baginda didedahkan dengan cara pemerintahan negara Barat. Baginda seringkali berkunjung ke Eropah (terutama England), untuk mempelajari cara pemerintahan yg terbaik. Sejajar dengan itu, baginda mewujudkan Undang-undang Tubuh Negeri Johor yg menjadikan Johor negeri pertama di Malaysia menggunakan sistem constitutional monarchy.

No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez